
A hordozható ülőalkalmatosságtól a villanyautóig, avagy min utazik a pápa?
Az elmúlt néhány évszázad alatt nagyot fordult a világ. Elég belegondolni, hogy az 1800-as évek elején még gyertyákkal világítottak a szobákban, ugyanezen század végén pedig már villamos szelte Budapest utcáit. Ennek megfelelően a pápai közlekedés is sokat változott az évek alatt.
Az egyházfők egész sora évszázadokig kisebb távokra az úgynevezett „sedia gestatoriát” használta, vagyis hordozható széket, amelyet négy fő vihetett a vállán. Az utolsó sedia gestatorián I. János Pál pápa ült.
Hosszabb távokra azonban lovaskocsikat használtak, mint akkoriban mindenki más is. A legrégebbi fennmaradt hintó szintén épp egy Leó pápa nevéhez fűződik, nevezetesen XII. Leó pápáéhoz. Az ő számára 1826-ban épített elképesztő gazdagon díszített lovashintó a Vatikáni Múzeumban ma is megtekinthető. Ugyanitt XIII. Leó pápa, illetve XI. Piusz pápa hintója is kiállításra került – ugyanakkor XI. Piusz volt az első olyan egyházfő, aki már autón is utazhatott, mégpedig egy Graham-Paige 837-esen, 1929-ben. XII. Piusz pedig ezzel az autóval utazott a San Lorenzo negyedbe az 1943-as amerikai bombázásokat követően.
‘75-ben, VI. Pál idején megjelent a nyitott tetejű pápai autó, amelyből már sokkal személyesebb formában köszönthette a szentatya az összegyűlt híveket. Szent II. János Pált is egy ilyen kivitelben készített Fiat Campagnolában lőtték meg 1981-ben. Innentől kezdve a pápai automobilokat golyóállóra tervezték.
Ferenc pápa továbbra is használta ezeket az autókat, bár sokszor visszautasította a páncélozott autók használatát, és ezek védelme nélkül ment a hívek közé.
Enzo Ferrari személyesen adományozott Ferenc pápának autót, ahogy a Lamborghini gyár is, ám ezeket a pápa rögtön elárvereztette, hogy a befolyó összegből a világ katasztrófa sújtotta területeit segítse. A hófehér Lamborghini Huracán 950 ezer dollárért (~340 millió forint) kelt el.
Ferenc pápa pontifikátusa végén pedig már az elektromos autók is feltűntek a pápai flottában.
(Forrás: CNA)