Tegyük együtt eredményesebbé a 2024-25-ös tanévet!

A Szent István Intézet szülőkhöz szóló felhívása az új tanév kezdetén.

2024. 09. 06.
ÍRTA: Szent István Intézet


Tehet-e bármit egy szülő a nevelési-oktatási rendszer jobb működéséért? Segíthetik-e bármilyen módon a családok a pedagógusok munkáját és a gyerekek fejlődését bölcsitől az érettségiig? A válaszunk: nagyon is!

Eredményes pedagógusi munka nem képzelhető el a szülők támogató, együttműködő attitűdje nélkül, hiszen a nevelés komplex feladat, egyszerre részese a család és az intézmény közössége, ahol a gyermek ideje jelentős részét tölti. Egy köznevelési intézmény és az abban dolgozó elkötelezett pedagógusok a szülők ellenében, munkájuk otthoni, gyermekek előtti megbecsülése, gyerekek előtti tiszteletteljes, támogató elismerése nélkül nem vagy csak akadozva képesek betölteni hivatásukat.

Míg a szülők „csak” saját gyermekei(k)ért felelnek, tudatosítaniuk szükséges, hogy a pedagógusok egyetlen csoportban vagy osztályteremben húsz-harminc gyermekért tartoznak felelősséggel, az ő testi-lelki-szellemi gyarapodásukat kell egyszerre szolgálniuk. Döntéseik egy közösség harmonikus, jól szervezett, minenki számára gyümölcsöket hozó munkáját célozzák, melyben az egyéni szempontok az otthoni körülményeknél minden jószándék mellett is – értelemszerűen – kevéssé érvényesíthetők. Fontos, hogy a ma már sokszor testvérek nélkül felnövekvő, egy közösség együttműködését kevéssé megtapasztaló gyerekeket is bátorítsuk arra, hogy egyéni igényeikből olykor engedve, a közösség szempontjait figyelembe véve és a pedagógus tekintélyét elismerve vegyenek részt a köznevelés rendszerében – ez az ő elemi érdekük is.

Az idei évtől fontos változás, hogy az iskolákban korlátozásra kerül az okoseszközök használata. Nemzetközi és hazai kutatások sokasága tette világossá, hogy nemcsak a gyermekek iskolai eredményeit befolyásolja negatív irányban a az okoseszközök jelenléte – akár csak a zsebben, táskában való csábító közelsége -, de nagyon káros hatással van a fiatal generációk szociális kapcsolataira, mentális állapotára is, miközben komoly veszélyforrást jelent az online bántalmazás miatt is. Intézetünk friss, reprezentatív kutatásából kiderül, hogy a felnőttkorú magyar emberek 94%-a tartja nagyon jelentős vagy jelentős problémának a gyerekek okoseszöz használatát, 85%-uk pedig támogatja a korlátozó rendeletet. Fontos tudatosítani, hogy az iskolai védettség mellett a szülői felelősség sem szűnik meg: az otthoni okoseszköz használat kapcsán bevezetett józan szabályok az iskolai korlátozással együtt képesek valódi változást hozni gyermekeink érdekében. Szülői partnerség nélkül ezen a területen is jóval nehezebb pozitív változást elérni.

A tanév során a szülőkre hárul többek között az adminisztratív feladatok korrekt teljesítése, a közétkeztetéssel kapcsolatos információk időben történő átadása, azok ellenszolgáltatásának fizetése, a gyermek távollétének felszólítás nélküli igazolása, a szülői értekezleteken való figyelemteljes és aktív részvétel, a gyerekek tanulmányi eredményeinek nyomonkövetése, esetleges tanulási vagy beilleszkedési problémáik pedagógusokkal, szakemberekkel való rendszeres és higgadt hangnemben történő megbeszélése - de a közös munka kapcsán elengedhetetlen a gyermekek közösségre való nevelése és az iskola nevelési céljainak támogatása az otthoni környezetben is.

Az otthonról hozott, közösségi élethez szükséges kompetenciák hiányában a pedagógus széttartó akaratok sűrűjében kénytelen olyan körülményeket teremteni, ahol egyáltalán lehetőség nyílik a tanulásra, fejlődésre. Az idő és energia ekkor leginkább fegyelmezésre, konfliktuskezelésre, a nevelési hiányosságok pótlására megy el. Ez pedig kimeríti és érthető módon elkedvteleníti a pedagógust, de felőrli a gyermekközösséget is.

Ezért pótolhatatlan az az útravaló, amivel a szülők elindítják gyermeküket az új tanévre, s ehhez állítottuk össze a pedagógusokat támogató szülők 6 pontját, amelyek szem előtt tartása egy kiegyensúlyozottabb, eredményesebb tanév záloga lehet:

NEVELD A GYERMEKEDET:

Tiszteletre

Udvariasságra

Türelemre

Együttérzésre

Fegyelemre

Kötelességtudatra

Ezek átgondolására hívunk jó szívvel minden szülőtársat a most induló 2024/25-ös tanév kezdetén, melyhez mindenkinek sok erőt, jó egészséget és örömteli, szép élményeket kívánunk!