Már az amerikai tisztifőorvos is azt mondja, hogy a közösségi média káros a gyerekeknek

Krúdy Tamás írása.

2023. 03. 02.
ÍRTA: Szent István Intézet

Néha amolyan modernkori Don Quijoténak érzem magam, aki reménytelenül harcol a modernkor egyik legszórakoztatóbb vívmánya, a közösségi média ellen. Olykor már én is unom magamat, amikor nekem is, mint Pistikének, mindenről ugyanaz jut eszembe, nevezetesen, hogy ezeket a BigTech alaposan meg kellene regulázni. Amikor erről beszélek, szinte mindig azzal a véleménnyel találom szembe magam, hogy hát az internet, a közösségi média, az okokstelefon, stb. is csak egy eszköz, olyan mint a kés vagy a lapát, ami nem önmagában véve jó vagy rossz, hanem attól függően, hogy mire használják. A közösségi médiát is lehet jól vagy rosszul használni, felnőttként pedig a mi dolgunk az, hogy megtanítsuk a gyerekeinket a helyes használatra. Természetesen ugyanezt mondják a BigTech cégek képviselői – annak ellenére, hogy pontosan tudják, hogy nem igaz. A közösségi média platformok sosem voltak semleges eszközök, amit nehéz elhinnie annak, aki a kezében fogja a mobilját és látszólag ő dönt arról, hogy melyik platformon mennyi időt tölt.

Ezért örülök különösen, amikor a nagy információ-áradatban fel-fel bukkan egy-egy olyan hír is, mint ez: A 13 éves kor túl fiatal a közösségi médiához – állítja az USA tisztifőorvosa (13 Is Too Young for Social Media, U.S. Surgeon General Says). „A hozzám eljutott információk alapján meg vagyok róla győződve, hogy a 13 éves kor túl korai, a nyilatkozta Vivek Murthy tisztifőorvos a CNN-nek.

A legtöbb közösségimédia platform ugyanis 13 évnél húzza meg a határt felhasználói életkorának tekintetében. De nem fejlődéslélektani vagy pszichológiai megfontolásból, hanem mert a törvény így rendelkezik. Az 1998-ban született amerikai online gyermekvédelmi törvény ugyanis megtiltja, hogy 13 évesnél fiatalabb gyerekekről adatokat gyűjtsenek – ami, mármint az adatgyűjtés, minden Big Tech cég kedvenc szórakozása és jelentős bevételi forrása. A tisztifőorvos szerint ez messze túl korai, mert „közösségi média gyakorta ferde és torz környezete rossz szolgálatot tesz a gyerekek fejlődésének.”

Vajon mire gondolhatott Vivek Murthy, amikor azt mondta, hogy a „rendelkezésére álló információk alapján”? Nos, valószínűleg azokra a tudományos kutatási eredményekre, amelyek minden kétséget kizáróan igazolják a közösségi média egészségromboló hatását. „Az elmúlt évtizedben a szorongás, a depresszió és a tinédzseröngyilkosságok számai jelentősen megugrottak, különösen a lányok körében, amióta 2010 körül tömegesen elterjedtek az okostelefonok”, írja Brad Wilcox és Riley Peterson az Itt az idő, hogy úgy kezeljük a Big Tech cégeket, mint a nagy dohánygyárakat (It’s time to treat Big Tech like Big Tobacco) című írásukban. „A depresszió több mint kétszeresére, a 2010-es 12%-ról mára 26%-ra nőtt a tizenéves lányok körében. Az öncsonkítás okozta sérülések miatti sürgősségi ellátások száma ugyanebben az időszakban csaknem megkétszereződött, ugyancsak a tinédzser lányoknál. A körükben elkövetett öngyilkosságok száma pedig 40 éves csúcsra emelkedett.”

És noha a Big Tech cégek képviselői megpróbálják bagatellizálni az eredményeket, a tudományos konszenzus egyre növekszik a kérdésben.

„Bár minden társadalomtudós tudja, hogy »a korreláció nem egyenlő az oksággal«, egyre több bizonyíték van arra, hogy a technológia tinédzserekre gyakorolt negatív hatása valóban okozati”, folytatja Wilcox és Peterson. „A szélessávú internet németországi és olaszországi elterjedésével foglalkozó új tanulmányok azt mutatják, hogy az internet elterjedése a mindennapi közösségekben ezekben az országokban érzelmi problémákat okozott a fiatalok, különösen a fiatal nők körében, ami az eddigi legerősebb bizonyítékot szolgáltatja arra vonatkozóan, hogy valóban a Big Tech és nem valami más az, ami nyomorulttá tesz bennünket.”

Akik szerint pedig az olasz és német fiatal lányok azért érzik nyomorultul magukat, mert a szüleik nem tanították meg őket a helyes internethasználatra, azok számára álljon itt újfent az amerikai tisztifőorvos, Vivek Murthy véleménye: „A világ legjobb tervezői és termékfejlesztői úgy tervezték ezeket a termékeket, hogy maximalizálják az időt, amelyet az emberek ezeken a platformokon eltöltenek. Ezért amikor azt mondjuk a gyerekünknek: »Használd az akaraterődet annak felügyeletére, hogy mennyi időt töltesz el ezeken a platformokon«, akkor a világ legnagyobb terméktervezőivel állítjuk szembe a saját gyerekünket, ami nem tisztességes küzdelem. Ezért gondolom úgy, hogy a gyerekeinknek segítségre van szükségünk. És amire még szükségünk van, és ami jelenleg nem áll rendelkezésünkre, az az átláthatóság a közösségi média cégek részéről, hogy platformjaik milyen hatással vannak a gyerekekre, és ez mennyiben érinti őket hátrányosan.”